........

lunedì 1 ottobre 2012

Cikli "Jashtë eklipsit"




DASHURI E VDEKUR

Çdo herë që niste shoqërimi  ynë,
çdo herë që fshiheshim gjireve të largëta të detit,
shkëmbinjtë e nënujshëm të luftës së klasave
na e përmbysinin barkën e dashurisë.

Pranë teje zëra. Mbeturina të hedhura nga anijet.
Sanalle të nxjerra në tokë e të shpuara në kurriz
si dëshmi të netëve të stuhishme.

Kaq herë fati na nxori  jashtë lundrimit,
si këta sanallë të gjymtuar pranë teje në kumin e lagur!
Nuk e di sa kohë, pastaj,
jam  endur rrugëve të trishtimit
ku  ndërtesat e netëve  kërruseshin mbi mua
si një grumbull të verbërish të ngurrosur.

Përmes drurëve të shtrembëruar nga dhimbja
më shfaqej një mjegull e përgjakur.

Dukej sikur gjithë trungjet e drurëve ishin mbushur me
 afishet
                                                         e dashurive të vdekura.
Pylli i nervave
kuiste
poshtë erërave të zemërimit.
A e kini parë ndonjëherë si diellin e zë hëna
dhe drita përpëlitet në asfalt si një qengj i therrur?
Ai qengj isha unë që përpëlitesha
në kërkim të asaj drite
që ca zyra të fshehta ma kyçnin
nëpër dosje të errëta.

Si do ta gjeja dritën time që të shikoja kohën jashtë
                                                                           eklipsit?

Limjon, 1975-2011


GJAKU I LULEVE


Tanket derdhin gjakun e luleve.

Gjakun e lulekëmborës me gjuhëzën e saj të prerë,
të luledeleve që sapo kanë ngritur kokën me ndrojtje,
të lules “Mos më prek” (që mizorisht e prekën),
të trëndafilave,  tulipanit,  mimozës,
gjakun e të gjitha ngjyrave dhe spektrit të dritës
që bien pre e rrapëllimës së hekurt të zinxhirëve.

Dhe unë e dëgjoj rënkimin e barit,
tufën e zogjve  shtegëtarë që vijnë nga larg dhe
                                    mërgojnë  sërish të tromaksur,
valën që ngjiret duke të folur,
zebelinat e reve që lundrojnë indiferente mbi kokat tona,
muzgun që ulet nëpër stola si një i verbër me qindarkat
                                                                           e yjeve   të tij,
Katerin e Radës që rrëmbehet në bazën detare  atje tej.


Papritur firasin kalimtarët,
firasin vajzat e reja që me pëshpërimat dhe  sekretet
      e tyre mbushnin ajrin.

Dëgjoj  tytat e gjata të tankeve që godasin dyert 
       e bankave
si kryedashët para portave të qyteteve mesjetare.
                       
           
Mijëra sy të  trishtuar  prapa  dritareve përplasin qepallat
si diafragma aparatesh fotografikë.


Si për ironi zinxhiri i florinjtë i dritës atje tej
kopsit gjoksin e ditës. Po kush
do të kopsisë  dhimbjen e nënave  që do të vijë si një 
                                                                        ulurimë e
                                    thekshme e Kanalit të Otrantos?
Ç tragjedi bëhet gati në kaltërsinë verbuese të  Jonit?

Tanket derdhin gjakun e luleve.

Shtrirë përtokë simetria e zëmbakëve,
algjebra e lulishteve,
gjeometria e trotuareve,
shtrirë përtokë shteti.

Sarandë, 1997


NE TË PAGOJËT


Ata na censuronin gjuhën
dhe na përplasnin para hundëve dyert e redaksive.


Ata bënin shkrime festive, vjersha festive, jetë festive
dhe shkelnin mbi gjuhët tona të prera,
mbi librat tanë që i hiqnin nga libraritë, bibliotekat
dhe i kthenin sërish në brumë.


Po çuditërisht, kur ra gongu i lirive,
partitë e para liberale mbanin nënshkrimet e tyre.

Sarandë, 1993

HIRI I DITIRAMBEVE

Liria kishte mërguar nga Franca.
E shoqëronte atë Hygoi  i veshur tebdil
me emrin e një punëtori tipograf
në pasaportën e tij të  rreme.

Kur ulej netëve të Brukselit dhe hartonte “Ndëshkimet”.
ata, që i këndonin ditirambe tiranit që uzurpoi atdheun,
shihnin me llahtari si u digjeshin letrat në duar.

Të nesërmen pyesnin të habitur njëri-tjetrin:
ç’rrufe në të kthjellët
binte para tryezave  të tyre të shkrimit?

Mbyllnin dritaret, errësonin dhomat
dhe nën dritën e një qiriri
nisnin përsëri ditirambet për tiranin
dhe përsëri hiri i letrave si hiri i kufomave
u mbetej në duar.

Ku ta dinin ata se Hygoi në ato çaste
derdhte tërë rrufetë e zemërimit
që shkrepëtinin në ajër drejt Francës?

Limjon, 1979

SHISHJA

Kujt i shkoi ndërmend përpilimi i atij dokumenti
të fshehtë për të shfryrë në atë moshë të njomë
dufin e poshtërimeve? E nënshkruam sipas radhës atë
 statut  të dhimbjes: Mehmet Delvina,
Avni Delvina, Luan Mato dhe në fund, unë, më i vogli
            prej  tyre. Të fshehur aty poshtë,
midis të çarave të shkëmbinjve të Jonit, u betuam se
 nuk do të tradhtonim njeri tjetrin, se nuk do t’i 
tradhtonim prindërit tanë që vuanin dënimin
 në Kalanë e Gjirokastrës, se nuk do të tradhtonim
  tapitë e lashta të fisit, bibliotekat me
raftet e rënduara, fletoret e ditarët me kaligrafinë  e
            mahnitshme. Nuk do t’i tradhtonim
tablotë  klasike të të parëve me kornizat e tyre hijerënda.
I mbyllëm të gjitha në shishe, duke pikuar mbi tapën
e saj dyllin e nxehtë për ta izoluar nga uji.         
Midis të çarave karstike të shkëmbinjve,  në mes të
gaforeve e cironkave, lëshuam në  ujëra sekretin tonë

të madh, me shpresën se dallga do ta çonte në të tjera
 vende,  në të tjera kohëra për të dëshmuar fatin
tonë. E duke kaluar  vitet, sa herë frika na çoi te
shkëmbinjtë, se mos deti na dekonspironte dhe e nxirrte
në breg atë të fshehtë!
Nuk e di në ç’oqeane, bashkë me dallgët, shfryn ende
dufin tonë të dikurshëm ai mesazh i mbyllur në shishe

Sarandë, 2011


KRIMBI


Sa herë që ulesha të shkruaja, tryezën time e brente një
                        krimb. Gërr, gërr,
punonte brenda lëndës së drurit ky minator i çuditshëm
që bënte garë me gërvishtjen time
mbi letër. Shihja të nxirrte në sipërfaqe tallazhin e imët 
pas orësh pune dhe m’i ngatëronte mendimet, 
temporitmin, përfyryrimet. I lexoja me zë disa herë
ato që shkruaja. Krimbi ndalte punën dhe atëhere më 
kallte frikën heshtja e tij. Ç’ishte ky sizmograf
i ndjenjave të mia? Ndërgjegjja apo censori im?
Shkruaja sërish e sërish dëgjoja gërr gërrin e tij. Gjithë
                        natën, të gjitha herët
i shoqëruar me autocensurën, dyshimin, pasigurinë.

U desh shumë kohë ta kuptoja pse hapte tunele brenda
 meje  ky minator i palodhur
i atyre viteve rinore, u desh shumë kohë të bindesha
se duhej ulur vrulli i motiveve, vrulli i të vërtetave
që të shpëtonin vetë motivet e të vërtetat
që përmban sot ky libër.
Ai tallazh i imët, i verdhë, si pluhur farmacie, ishte doza
që merrja rregullisht për të fashitur ethet e frymëzimeve.

Sarandë, 2011

TROFTA

Na  çuan të vizitonim rezervatin e madh të rritjes
së troftës, në një orë mësimi “Të njohim vendlindjen”.

Rrija prapa të tjerëve
duke parë veten në vezullimin e hutuar të qenieve
që përplaseshin në paretet e ngushta prej  betoni.
Sa syresh binin të trullosura në përpjekjen për ta kaluar
cakun e vendosur nga fati,
sa syresh, më shikonin me sytë e skuqura që brenda ujit
si brenda ca hekurave të padukshme.
Rrija mbrapa të mos e dëgjoja zërin e  specialistit,
teksa mburrej
me shkencën e krijimit të këtyre kolonive të bindura
dhe ëndërroja troftën e lirë të lumenjëve malorë që çan në
                          kundërtën e rrjedhës
 së katarakteve të vrullshëm, duke përqeshur që larg këto
                        qenie mjerane të ndrydhura në  qindra 
vaska ku prisnin ushqimin e fabrikuar
sipas recepturave dhe racioneve të kalkuluara,
gjersa të arrinin peshën dhe gjatësinë për tregjet.

Habitesha me ata që mbanin shënime rrotull siluetës
së një zootekniku,  pa e marrë me mend se ne vetë ishim
qenie  që rriteshim  në vaskat absurde të një doktrine.

Limjon,  1979 – 2011


NJËMBËDHJETA
           
Gazi i policisë angullin në të përpjetat.

Mbyllen dyert e avllive,
tromaksen pulat nëpër kotece
dhe nënat u pëshpërisin fëmijëve:
“Erdhi njëmbëdhjeta!”
Kush e ka radhën?
Cili nga baballarët do të lerë mistrinë mbi murin me
                                                                   llaçin e njomë,
do të lerë poezinë e saponisur,
ditarin e klasës me emrin e çdo fëmije,
cilit prej baballarëve do t’i bjerë nga dora epruveta,
sikur t’i bjerë analiza e fundit që i bën atdheut të tij 
                                                                                       jerm?

“Erdhi njëmbëdhjeta!”[1]

Mursia, Alikua, Dhivri, Markati[2]
ja njohin së largu erën kësaj bishe,
teksa një ulërimë e shurdhër u ngelet në gurmaze,
si brenda një akuariumi ulërima e peshqve nga kalimi
 i një maceje.

Rrugicat, të përpjetat e të tatëpjetat e kalldrëmeve
gulçojnë teksa përcjellin jehonën si rrokullisja
e trallisur e një  orteku.

Njëmbëdhjeta – shifra e një miti të zi
të ngritur me vite të panumërta burgu.


Shkruar në Sarandë:
pa vit, pa kohë, gjithmonë brenda meje.



LOSHIT, TIM VËLLAI TË VDEKUR


Çdo mbrëmje
zbret nga kryqi i mundimeve,
ulet në tryezën e një lokali
me gurin filozofik në dorë
dhe kafka ëngjujsh rreth e rrotull.


Çdo mëngjes
duket gjaku i tij i derdhur pranë gotave
të dëshpërimit
ku kamarjerët mundohen
të zhdukin
gjurmët e natës që shkoi.

Sarandë, 1995


GJËAGJEZË

Ai s’u afrohet debateve,
nuk rreshtohet me asnjë palë.

Vetëm në mbarim të betejave shfaqet
si ata që plaçkisin kufomat e të vrarëve.

Ai i gëzohet vetëm tymit të oxhakut të vet.

Kur e gjykojnë,
varni tim vëlla, thotë,
se mua më merren mendtë.


SHPIRT I  ZBRAZUR

Një zë i rremë, një këngë e rreme, falce më mundon.
Si mund ta xhvesh lëkurën e fjalëve të kota?

Eci si në ca plazhe të shkretë hëne...

Nuk më gëzon dita, as deti i kallaisur,
as bisedat akademike për artin.

Shpirt i zbrazur.

Në fund të ditëve
mbetet një llum kafeje
dhe muzgjesh të hidhur.
Dua ta mbledh hijen time, ta palos
për ta lëshuar në një kohë tjetër.
Dhe dua t’i ikë kësaj udhe
që më zhduket nën këmbë
si një gjarpër i trembur.

Te porta e gurtë e dimrit, mbuluar me gjethet e vdekura,
përpëlitet një zog, një zemër.

1988

LIRI

Veç për ty shikonim udhës
se mos shfaqeshe që larg
siç u shfaqet përmes detit
burrave anijembytur
tokë e dashur e shpëtimit.

Ne Moisiu s’na premtoi
rrugë të qetë e pa mundime.
Po u nisëm edhe çamë
shkretëtirën e harrimit,
shkuam përmes labirintesh,
u rropatëm në humnera
edhe rrugën nuk e lamë,
shpresën tonë nuk e braktisëm,
se një ditë, pas dyzetë vitesh,
krejt të plakur e të thinjur
para Teje do të mbrrinim.

Krejt të plakur e të thinjur,
Do të mbrrinim para Teje.
Gojëkyçur, të hutuar,
sepse më nuk e kuptonim
ishe Ti apo vegimet
që fanepseshin nga lodhja.
Mbi një pirg vitesh të humbur
ngelëm, s’ecëm dot më tutje,
se papritur kish mbaruar
gjithë kuptimi i sakrificës,

se papritur vuajtjet tona
ishin vlera që krijuam,
ishin druri i kryqëzimit
brenda nesh i shenjtëruar.

Sarandë, 1993

BUNACA 

Mbi rërën që ka zbutur deti
në muzg ne endemi gjer vonë.
Gjithçka që rrotull na zë syri
e gjejmë në ujë me kokën poshtë.

Si të përmbysura anijet,
qyteti  thellë si në humnerë.
Nuk e di, e dashur, pse na stepi
ky det i heshtur me mistere.

Asnjë rrudhë mbi të, për be,
asnjë klithje pulëbardhe,
në cep të qiellit veç një re
si aerostat qëndron e varur.

Dhe ti papritur  të ze frika,
mos vallë dhe deti vdes?
Si kartolinë të ngjan natyra
në albumin që u zverdh.

Një shurdhëri, një boshësi,
sikur të shkelnim përmbi hënë,
ku vetëm emrin kanë detet
se bark’ i tyre tharë ka qenë;

sikur qyteti me anijet,
që para syve tanë shfaqet,
të jetë thjesht si një mirazh
i ardhur që nga tokë e largët.

Sakaq detin tej e mban
e çan si plug një motoskaf,
zhubraviten pasqyrimet
po valët bjenë në gjumë prapë.

Më kot dhe ti i zbath sandalet
dhe ujin rreh tani me këmbë,
plogështisë së këtij vigani
inati yt nuk ka ç’i bën.

Do shkojë bunaca. Ajo re
aty në cep si e pa faj,
s’është çudi që brenda vetes
djepin e stuhisë të mbajë.

Dhe do të shohësh se si era
me mijra plugje dallgë do ngrerë
dhe deti që ti do kaq shumë
sërish do zgjohet me poterë.

Limjon, 1988


I MUROSUR


Me dhjetra vjet jam rropatur
buzë lumit të harresës,
Urën e Poezisë ndërtoja
të më lidhte me njerëzit.

Ditë e natë, i vetëm, ngrija
gurët e rëndë të fjalëve,
që nga themelet, zhytur në kohra,
deri te qemeret e këmbarëve.

Rropamë e fjalëve që binin
shurdhonte lumin thellë,
cili mister, brenda natës,
e shembte  në humnera?

Cili mister punën time
e zhdukte kaq papritur?
Dhe rrija netëve pagjumë,
si alkimist i thinjur.

Vinin nga larg burokratë e hafije
me skica, parime, metoda,
kujdes, se gabon dhe një fije
dhe ura të shembet te koka.

Vinin nga larg kontrollorë,
më bënin inventarin,
kaq krahasime, kaq similituda,
çdo rresht pa shpirt e masnin.

Dhe çdo kritik me marifet
më prishte orientimin,
që mos ta gjeja kurrë nordin,
që mos ta kapja kurrë fillin.

Po erdhi pranë një bard i moçëm
me torbë mitesh mbi shpinë:
“M’i jep t’i shoh mejtet e punës,
metaforën, çekiçin, mistrinë.


Ti duhet t’ua fshehësh kuptimin
vargjeve të tua, fjalëve,
që gurët e rëndë, hafijet,
mos t’i shembin poshtë valëve.”

Që Urë e Poezisë të mbajë
mbi lumin e llahtarisur,
ti duhet veten të murosësh,
në murin që ke stisur.

Mos harro se  Urën e Artës,
ata që e ndërtuan,
nuk ishin njerëz dosido
po ustallarë të shquar.

Dhe që të mbante punë e tyre
duhej shpirti brenda,
prandaj dhe lindi sakrifica
si një kurban i rëndë.”

Kështu dhe veten e murosa,
në brendësi të fjalëve,
që shpirti im të lidhte gurët,
dhe fanepsjen e mesazheve.

Limjon, 1974 – 2011


NGA KUSH KISHE FRIKË, O ZOT?

O Zot, si nuk u gjende pranë nesh, në ato dimra të
 mërive të mëdha?

Si nuk u verbove, o Zot, kur pe hetuesit e policët
të bastisnin shtëpinë tonë
duke shkelur me këmbë librat e lashta të fisit,
“Lulet e Verës”, “Mrrizin e Zanave”
syzet vështrimmprehta të tim eti,
e të kthenin përmbys
laboratorin me oxhakun diellor të fotografive[3],
herbariumin e gjelbër të sime motre?

Si nuk ua dogje në duar ato copa letrash,
ku inventarizonin sendet e rralla, koleksionet e orëve
 zviceriane
që prej dy shekujsh masnin kohën,
kur inventarizonin çarçafët, jorganet, sixhadet e mureve,
e deri te lugët e pirunët e guzhinës?
Si i dëgjoje tek ulurinin:”Borgjezë të fëlliqur!”
pa t’u çarë kërmilli i veshit?
Si nuk u gjende pranë nesh, në ato  dimra të mërive të
                        mëdha,
kur tim at e flakën në kështjellën burg të Gjirokastrës,
kur bukurinë e sime mëje e venitnin në fermën e rritjes
 së derrave?

O Zot, o Zot, si nuk të ftohu eshtrat ajo erë e marrë
e luftës së klasës,
kur e përplasën familjen tonë në një barrakë të drunjtë
që i ngjante një fluge të ngecur në mes të vërshimeve
                        dhe baltës?

Të tjerë njerëz dilnin në ballkonet e shtëpive tona të
                       djeshme,
dhe shkundnin sipër nesh çarçafët e përgjakur të viteve,
dhe hidhnin nga dritaret mbeturinat e darkave,
dhe vërtitnin shishet e zemërimit të dehur.

Ndërsa ne, o Zot, s’kishim ku të gjenim
një triskë  buke për të shuar urinë!

Nuk e di, o Zot, në se Ti ke nevojë të mbushësh
 stomakun,  si ne vdekatarët,
në se Ti e ke provuar të të merren mendtë
dhe të të erren sytë nga të pangrënët,
në se ti u je sulur si ne fiqëve të egër të Lëkursit,
hizeve të Heremecit,

nëse haje si i babëzitur nëpër rrëpira kërcell bizhgosh
dhe shqitje me thonjtë e gjakosur patlat e  ngjitura në
          shkëmbinjtë e egër buzë detit?

Kishin frikë miqtë e djeshëm
të na përshëndesnin - ndërronin udhë,
kishin frikë shpresat të na trokisnin në dritare
dhe dielli ngrinte supet tek perëndonte.
Po ti, o Zot, nga kush kishe frikë
që nuk i afroheshe fatit  tonë?
Nga kush trembeshe?
As një nojmë, o Zot, prej teje,
asnjë shenjë teksa kërkonim në qiell,
pas rrufeve,
siluetën tënde,
ato rrufe që prisnim të binin
atje ku duhej
dhe vononin të  binin.

Më thuaj, o Zot,
pash Zotin, o Zot,
Si nuk u gjende pranë nesh në ato dimra të mërive
  mëdha?

Sarandë, 1991

SHLLAFARI

A ke qenë në Shllafari? A ke qenë në atë ishull
të largët të Utopisë?

Gjithë vitin në Shllafari bredhin udhëve
derkucë të pjekur me nga një thikë e pirunë të ngulur
      në kofshë
dhe një pjatë ari të varur në bisht.
Në qiell fluturojnë rosa, pata, mëllenja, thëllëza 
e fazanë të  pjekur.
Atje s’ka gurë e shkëmbenj
sepse vendin e tyre e kanë zënë
format e djathit kaçkavall, e djathit të bardhë fetë.
Në të dy anët e rrugës
janë ngritur gjerdhe me mure petullash e ëmbëlsirash. 
Vetëm  se duhet të ruhesh nga sherbeti që të mos
                        rrëshqasësh.

Burimet me verë  gurgullojë e të bëjnë shend e verë.

Shatërvanet flakin në ajër wisky-n qelibar. Qejfllinjë 
hidhen lakuriq dhe ata që s’dinë not
 ngrenë qafat nga sipërfaqja e lëngët dhe bërtasin:
 “Meze!”  -   që të mos mbyten.

Akulloret janë si Plaku i Vitit të Ri prej bore.  

Në vend të gjetheve pemët rritin kartmonedha
 e mund t’i mbledhësh duke i shkundur.
Shumë ngelen e kalben përtokë
sepse askush nuk përkulet nga përtesa.

Që të arrish në Shllafari
duhet të shfletosh ca qitapë të mëdhenj e të pyesësh                                                     
qatipin e verbër aty pranë
të të tregojë rrugën,
duhet të dëgjosh memecin
dhe të nisesh bashkë me ulokun.

Sarandë, 2001


[1] Dy numrat e fundit të targës së makinës së Degës së Punëve të Brendshme të Sarandës që kryente arrestimet.               
[2] Fshatra të rrethit të Sarandës
[3] Nëpërmjet oxhakut të  shtëpisë  im atë mblidhte dritën diellore për të zhvilluar fotografitë në laboratorin e vet, në mungesë të energjisë elektrike.

Nessun commento:

Posta un commento