Qumështi i yjeve
ABEDIN MADANI
Gjëm’i
zi e kal’ i bardhë
hingëllin
nëpër pazar,
kërkon
Abedin Madanë
Popullore
T’ju flas për Abedin Madanin, për kalin e tij të bardhë
e
gjëmëzi?
Nuk ishte kaçak limeresh,
as hero i vetmuar
e inatçi.
Në çetën e Muharrem Rushitit
flamuri bënte hije sipër kokës së tij.
Nishanlli i madh, thonë se ishte.
Tej e tej i çonte plumbat në tri unaza, në tri zemra
koshadhesh
që e ndiqnin.
Thonë, fytyrën e bukur vetullat kaleshe ia ngrysnin.
Vetëm në Cepo, thonë, u çel kur pa Çerçizin.
Kuptohej mirë me kalin. Ishin si një tufan të dy.
Ai tufan rrallë herë kish ndaluar për t’u qetësuar,
rrallë herë Abedini kishte fjetur në krevat, pranë gruas
së tij.
( Ajo e ndjente tufanin që vinte nëpër ullinj.)
Po një ditë, duke hequr zvarrë shalën e përmbysur,
duke hingëllitur, duke hingëllitur,
u shfaq nëpër kalldrëmet e pazarit vetëm kali,
i
bardhë,
i
përgjakur
e
gjëmëzi.
Kërkonte të zotin e tij.
Gulçonte me shkrofëtima.
“Mbajeni atë kalë, o njerëz, mbajeni atë kalë!”
thërrisnin ata që i therrte hingëllima.
Abedini ishte vrarë. Dhe kali i gjorë,
i prishur mendsh, si heronjtë e tragjedive,
si një tufan pa torua, pa sinor,
e përhapte gjëmën udhëve dhe pyjeve.
FTERRA
Këtu jeta ka kërkuar të drejtën e saj duke hapur vend
midis grykave, rrëpirave dhe honeve,
duke hapur vend
midis urisë, vdekjes, midis miteve.
Një shtëpi vjen sipër tjetrës, një kopsht sipër tjetrit,
ashtu siç vjen një përpjekje sipër tjetrës,
një synim sipër tjetrit.
Këtu në çdo hap shpërthejnë burimet si dufet
nga zemra e Hiqmetit, e Fuatit, e Turhanit.[1]
Këtu sheh aspiratat e tyre tek i mbartin fëmijët e vegjël
nëpër çanta,
tek i mbartin pemët në lulëzimin e tyre,
tek i mbartin këngët dhe vitet.
Këtu sheh pleq
që të afrohen duke u mbështetur
në shkopin e historisë
me duart e tyre të rreshkura si lëkurë pemësh.
Nëpër damarët e tyre ka rrjedhur lëngu i jetës
i mbartur nëpër kohëra drejt lirisë
si uji nëpër lugjet e drunjta drejt arave të djegura nga
etja.
Këto shtëllunga shkëmbinjsh që
shtjellen sipër
çative të Fterrës
janë si kolona antike të ngjeshura
njëra pranë tjetrës,
si një digë kohërash.
Forca e tyre është kjo hedhje vertikale.
Këtu vetëm pak po të priresh drejt vetmisë së pyjeve
dhe
shpellave
të rrethojnë papritur legjendat.
Një gur i lëshuar poshtë
të zgjon fëmijërinë dhe zogjtë. Kujdes këmbën!
Atje poshtë Qafës së Rrëmullës
mërzejnë mjegullat
si një tufë delesh. Vjen erë stanesh.
Fishkëllima barinjsh. Napat e varura nëpër drurë
kullojnë
hënën.
Këtu hapin kaçupin me dhallë
për të të gostitur
si me musht yjesh. Këtu të japin kënaqësinë të shohësh
kreshtat
e Kurveleshit
si një ngurtësim dallgësh gjithësie.
Secili ka një xullufe krenarie,
një torbë këngësh
që lëkundet në degët e harlisura të shpirtit të tij.
VALLJA E OSMAN TAKËS
Turqit loznin këmbëkryq te sheshi
dhe papritur nxeheshin e shanin
se një ditë do ta kapnin patjetër,
do ta varnin te rrapi Osmanin.
Por ai dukej shpesh pranë avllive
sepse s’i vinte mirë të fshihej,
vetëm plakat shihnin plot me frikë
andej nga loznin dominonë hafijet.
Për trupin e tij të bukur
këndonin kudo si për inat
dhe fustanellë e tij nëpër muzgje
gjumit të vajzave u vinte flakë.
Atij s’i vinte mirë të fshihej
dhe shpesh i binin në gjurmë,
gjersa vërtet e kapën hafijet
tek
flinte, në gjumë.
Atë natë ishte rrojtur e larë
dhe ecte mes ushtarëve i bukur.
Korba, thoshnin vajzat, do ta varin.
si i qeshet kështu gjithë rrugës?
Dhe u mblodhën
shumë njerëz atë ditë
nga brigjet e mbushur me ullinj.
Dhe rrapi i trishtuar hidhte fletët
në vend të lotëve të tij.
“Ç’dëshiron, i thanë, para vdekjes,
para se buzëqeshja të të jetë nxirë,
ne edhe lëkurën do të ta marrim
se ke lëkurë të mirë.”
Djalë krenar, që për trupin tënd të bukur
anembanë këndohej në Çamëri,
“lermëni, the, të hedh një valle,
të derdh dufin që kam në gji.”
Ç’qe ajo valle, Osman, ç’qe
që turqit për xhind të kujtuan
dhe litarin asnjëri s’e mori,
asnjërit s’i bënin duart?
Dhe u futën në valle atëherë
ç’qenë shqiptarë te sheshi,
sikur u ngritën papritur
dallgë të mëdha deti.
Dhe iu përkul si një urë Osmani
vetëm popullit të tij
dhe ndjente mbi gjoks se si hapat
çapiteshin për në liri.
NAIM
FRASHËRI
Të gjithë ata
që na servirnin
në një pjatancë hëne
pastat e thartuara
të romantizmit,
u harruan.
Vetëm ari që ti, Naim,
le me testament
në shpirtin tonë
u shumëfishua.
Dhëmbët i kemi me bukën e fjalëve të tua.
Lejla Malos
Në sytë e saj nuk u lëkundën netët e qelqta të dashurisë,
nuk e ndjeu ajo çastin tonë të magjishëm,
kur mbyllen gojët
dhe zemrat si zogj ndërrojnë kraharorët.
Ajo e la oborrin pa e fshirë, lulet pa i ujitur
dhe iku nga shtëpia sepse e ndiente që duheshin fshirë
gjithë hapësirat e vendlindjes,
duheshin ujitur gjithë shpresat që të bulonin.
Përmes krismave,
nën rrobat që i vjetëroheshin, ndiente se rritej,
ndiente se mblidhte në vetvete qumështin e yjeve dhe të
drurëve që çelnin.
Në sytë e saj nuk u lëkund
gjelbërimi i parqeve të ndriçuara,
por pyje në djegije e sipër,
qytete të gjymtuar, flokë të
përgjakura shokësh.
E megjithatë, sytë e saj ngjanin si një agim i vogël
edhe kur e lidhën të plagosur
pas një triçikli;
edhe kur e hoqën zvarrë nëpër të gjitha rrugët e qytetit.
Duhej të pikonte gjaku i saj
në vendet ku fillonin portat e shtëpive tona,
NË MUZEUN E VOGËL I MËSUAM TË GJITHA
Heroit të
Popullit Lefter Talo
Ç’ tu thoshje ti fëmijëve
para atij globi të vjetër të shkollës me detet dhe malet e
shuara,
ç’tu thoshje?
E ç’mund të bëje ti duke u mbolasur
pemët fshatarëve,
kur s’mund të mbolasje gëzimin në drurin e vuajtjes
së tyre?
Uleshe në dritare çdo natë
me këmishën që të avullonte nga mendimet dhe
ëndrrat, Shkruaje. Ngrije fshatra të reja,
ëndrrat, Shkruaje. Ngrije fshatra të reja,
të ndërtuara me lëndën e prerë nga dielli.
Pastaj merrje violinën.
Nga duart, nga sytë, nga i gjithë trupi derdheshin
tingujt
me gurgullimë.
Mbushej dhoma. Derdheshin
nga dritarja e hapur nëpër rrugë.
Po një ditë Ç’u bëre ti?
Lulëzoi pjergulla dhe rrushi u thartua nga pritja.
Ranë gjethet e viteve në dritare. Ç’u bëre? ...
Në muzeun e vogël i mësuam të gjitha.
Fryu era dhe u derdh mbi telat e violinës
duke trazuar në kraharorin e saj gjëmimet.
KËNGA E CANO HAJDINIT
Kur u nise,
nuk harrove të ktheje
kokën pas.
Sa i bukur, fshati yt!
Si ishte gdhirë ashtu në
atë mëngjez lufte
me flokët e shkujdesur të
ullinjve dhe portokajve.
Borshi yt, Cano.
Ti ktheve kokën, rrëmbimthi
kape detin, kopshtet,
një mjegull të hollë,
rrëmbimthi mbushe gjoksin
me dritat e hapësirës së
vendlindjes
dhe u ngjite lart.
U ngjite lart, te zjarret
partizane,
si të ngjiteshe në oaze
lirie.
Pas betejave mbështeteshe
në shkëmbenjtë
dhe pastroje një copë
herë armën tënde,
mbështeteshe në
ëndërrimet e tua
dhe siç prekje me dorë
armën,
prekje me fantazi të
nesërmen e atdheut.
Por tashti liria s’ishte
më në oaze malesh.
Radhë-radhë suleshin
brigadat ndaj qyteteve,
duke brohoritur,
duke ndjekur këmba-këmbës
garnizonet armike
dhe duke u ndalur vetëm
në krahët e gëzimit të
që
ju priste.
Kështu duhej të
brohorisje edhe ti,
kështu duhej të hyje edhe
ti
në një nga qytetet e
shumta.
Përpara teje qëndronte e
gurtë, Gjirokastra.
Ti brohorite. U sule
poshtë me shokët.
Rrugëve të ngushta të
qytetit makina pushtonjësish
hunguronin të alarmuara.
Rende. U fute në lagjen e parë.
Po një plumb të la ashtu të kacavjerrë ndaj lisit të
lirisë,
si ky qytet i gurtë
i është kacavjerrë malit.
Faqja të preku muret e
ngrohtë të qytetit.
Ngjaje ashtu sikur i
kishe venë veshin kësaj toke
dhe kërkoje zhurmat e
detit pas malesh.
Gjithmon kishe ëndërruar që
gjumin e fundit
ta bëje nën flokët e
ullinjve dhe portokajve.
Dhe re këtu, fare pranë
lirisë,
(Vetëm disa brohoritje të
ndanin).
Sarandë, 1969
Nessun commento:
Posta un commento