........

giovedì 4 ottobre 2012

2 SKICA PËR BILAL XHAFERIN





ROSAKU 
I SHËMTUAR 
DHE MJELMA 
E ARGJENTË

Bilal Xhaferi është një pjesë e fatit tonë të trishtuar. Gjithçka rreth tij është tragjike dhe e mistershme. Shkrimtar autodidakt, me një talent të fuqishëm ai u shfaq si një meteor në qiellin e letërsisë shqipe. Ai e kaloi jetën e shkurtër në Shqipëri, në periferi të qyteteve i dënuar t’u asfaltonte atyre rrugët, nëpër baranga, nëpër internime, si një qytetar i dorës së fundit dhe i përbuzur nga diktatura Për shkrimtarët zyrtarë, për sigurimin e shtetit, për funksionarët e pashipirt partiakë,që drejtonin me verbëri të pashoqe luftën e klasave, ai ishte “rosaku i shëmtuar” i përrallës së Andersenit.
Dua të kujtoj me krenari se Bilali ishte bir i Ninatit të rrethit të Sarandës. Me baba të pushkatuar, jetim i lënë në mëshirën e fatit që në moshën kur duhej të ishte në bangat e shkollës. Ç’yll ka trokitur në zemrën dhe shpirtin e tij të stërmunduar dhe i derdhi dhuntinë sublime të të shkruarit? Ai qe Martin Ideni i Shqipërisë, çuditërisht me të njëjtin fat, me  njëjtën këmbëngulje dhe të njëjtin fund. Atmosfera e rëndë dhe mbytëse që u krijua me valët e reja të luftës së klasave që shpërthenin me cikle, ia bëri të padurueshme jetën brenda telave me gjëmba të “atdheut socialist”. Cmira për talentin bëri punën e vet tek shumë që e patën në dorë jetën e tij. Dhe ishte koha kur Bilali ishte mbushur me prurjet e mëdha dhe fillonte shkarkimin e vlerave të tij brilante. Ishte botuar vëllimi sinjifikativ me tregime “Njerëz të rinj-tokë e lashtë”, po dilte nga shtypi një libër me poezi dhe si në ethe po shkruante në një dhomë hoteli në Tiranës romanin lirik për Skënderbeun “Krasta Kraus”. Dhe ja, ajo erë e marrë e luftës së klasave, ai diskutim në Lidhjen e Shkrimtarëve, ku argumentoi pavlerësinë e një vepre, e cila trumpetohej si hymn i klasës punëtore, heqja e të drejtës së botimit, bllokimi i librave, bënë që ai t’u shkëputej shokëve, truallit ku lindi për të shpëtuar kokën nga të papriturat që përgatisnin organet e zellshme të diktaturës.
Duke parë pas kaq vjetësh krijimtarinë që na la, të habit pa masë se dhuna e ushtruar sistematikisht mbi jetën dhe ekzistencën e tij, nuk la asnjë gjurmë të mllefeve dhe hakmarrjeve në krijimtarinë e tij, nuk ia tjetërsoi vetveten. Ai ishte antidiktatura. Tregimet dhe vjershat e tij shquhen për një humanizëm të pashoq në letërsinë shqipe. Ai i sillte kësaj letërsie atë dimension që i mungonte. Libri i tij i vetëm që pa dritën e botimit ishte një copë atdheu i dhembshur, i rrëfyer nga një shpirt i butë e filozof, nga urtësia e durimi i atij që priste t’ja kthente me të njëjtën dashuri shoqëria e asaj kohe.
Ligjërimi i shtruar i tregimeve e poezive të tij të kujton ata përrenjtë e qetë që i mbushin natë e ditë rezervuarët. Dhe këta përrenj, që u këputën në mes nuk arritën të na linin një rezervuar të tillë për të vaditur shpirtrat djerrë që na la diktatura. Tregimet e papërsëritshme të Bilal Xhaferit, që në shumë drejtime nuk janë kapërcyer edhe sot, të ngjallin ndjenjën e një universi që nuk arriti të mbushte ende hapësirën. Në këtë hapësirë ai nuk është rosaku i shëmtuar, po mjelma e argjentë që i bashkohet tufës së madhe të mjelmave të letërsisë shqipe, edhe pse për dhjetëvjeçarë e detyruan të bariste në moçale.

Sarandë, 1992
  

ANTIKA MBJELL 27 QIPARIZA PËR TË VDEKURIT E SAJ

27 qipariza mbolli këto ditë Antika, në oborrin e ish shtëpisë së saj në Ninat. Ajo është motra e shkrimtarit tonë më tragjik, Bilal Xhaferrit, i cili vdiq i syrgjynosur në Amerikën e Largët. E ndërsa i mbillte thoshte: “Ky qipariz i madh është për gjysh Ferrikun që e bënë kulak dhe e lanë të vdiste i vetmuar nga uria. Atë s’e qasën në varrezat e fshatit, po e varrosën në ca ckërka e tani s’i dihet varri. Ky tjetri për babanë, Xhaferin, që nuk arriti të më përkëdhelte kur leva se e morën komunistët dhe e pushkatuan afër Delvinës si nacionalist, edhe pse ai nuk kishte shkrehur asnjë pushkë. As tij s’i dihet varri. Ky tjetri për vëllanë fatzi që s’u çmalla dot kurrë me të dhe që varrin e ka nga ana tjetër e dheut. Dashtë zoti dhe e sjellin një ditë. Ky këtu për nënën, ky për...” Dhe qiparizat i lëkund një erë malli e dhimbjeje që fryn nga thellësia e shpirtit të paqetë të Antikës. Eshtë po ai mall e po ajo dhimbje që përshkon vjershën e ndjerë të Bilalit, të shkruar dhjetra vjet më parë e të titulluar “Motrës sime Antikës”:

“Erdhi përsëri vjeshta
 me shira
 me fletra
të iku motër jeta
me rënkime dhe brenga
 o sikur të mundja,
guackat e maleve t’i çaja
 dhe horizontet t’i shtyja
e tek ty të vija
o sikur të mundja
përmes botës së kredhur në errësirë
të digjesha si një shteg drite
të rridhja si një qiri i shkrirë
 të ndriçoja rrugën tënde motra ime
po erdhi përsëri vjeshta
 me shira
me fletra.”

Ishte koha kur lufta e klasave i ndante njerzit për së gjalli. Po shuheshin familje. Të tjera mernin plaçkat dhe, për t’u shpëtuar goditjeve, migronin brenda vendit, në qytete ku mendonin se nuk do të arrinte dora e armiqësisë klasore që kishte pllakosur vendin. Nga zona e Çamërisë janë me qindra familjet që zunë Elbasanin, Durrësin, Sukthin, e deri edhe Shkodrën. Iluzion i kotë! Ishte e pamundur t’i shpëtoje asaj kuçedre.
“Unë isha femijë ende, kur erdhi në shtëpinë tonë halla dhe kërkoi të merrte Bilalin. Burri i hallës i tha Ferrikut, gjyshit: - Ma jepni mua jetimin se këta (e kish fjalën për pushtetin e atëhershëm) nuk do ta kursejnë as këtë, e pastaj fara juaj do shuhet fare.
Nuk e di po atëherë besoja se ata që vdisnin do vinin prapë në jetë dhe mendoja se babai do kthehej një ditë, se mamja, edhe ajo e vdekur, do kthehej. Kur dëgjova se do të ikte dhe Bilali qava dhe i tregova për ç’mendoja. Ai më shtrëngoi dhe më tha i ngashëryer: - Babanë do të ta ngjall, të betohem për këtë, por mamanë, ah, nuk ta sjell dot.”
Motërzeza nuk e pa më vëllanë. Ai iku lart e poshtë Shqipërisë me mbiemrin e ndryshuar, punoi nëpër kantiere për shtrime rrugësh, nëpër lugina të humbura të veriut, në trasetë e hekurudhave, pranë ziftit dhe çakullit të ashpër, dhe duke u pjekur, ju ngjall gjenia e fisit të tij të madh, sepse pak e dinin që ai ishte stërnip i Hasan Tahsinit të famshëm. Shqipëria, me pyjet e veta, me qytetet, me dhimbjet e hatashme, me atë izolim të kobshëm nga bota, me historinë e largët që e këndoi në libra, u bë dhimbja e tij për së gjalli. Ai botoi ato pak tregimet dhe vjershat  e tij të magjishme nga endjet e pafundme në këtë tokë të lashtë dhe hodhi në letër karakteret që njohu. Dua të përsëris edhe njëherë atë se Bilali ishte për regjimin si rosaku i shëmtuar i Andersenit, po që në të vërtetë ai ishte një mjelmë e argjentë. Vetëm kur lexoi librin e tij mori vesh Antika se Bilali rronte, se babai rronte tek ai, i shkrirë në tregimet e tij.
“Pas 20 vjetësh në 1968 e pashë përsëri, po për të mos e parë më kurrë” - tregon Antika.
Ajo isha martuar në Markat, ngjitur me Ninatin e saj të lindjes.
“Kisha tre fëmijë. E njoha që larg dhe rashë e zalisur në sofat. Më ka ndjerë i madhi zot, thashë e më solli vëllanë. Nuk e tregoj dot si u çmallëm. Më tha:
- He, ta ngjalla babanë?
- Ma ngjalle, xhan i motrës, - i thashë.
Harrova fëmijtë, burrin, shtëpinë, të gjitha. U bëra prapë fëmijë dhe i shtrëngoja duart fort. E përkëdhelja e s’i shqitesha sa nuk më shkoi në mendje se ai kish nevojë edhe të hante. U kujtua vet:
-Dua të ha njëherë, të ha nga dora jote, më bëj një qahi - më tha.
Atëherë mendova se isha marrosur dhe fillova me darndi t’i gatuaj. Bëja ç’bëja dhe kthehesha tek ai. Të nesërmen u zgjua herët dhe e gjeta duke shkruar diçka në një fletë të trashë vizatimi.
-Kujt ja bën atë letër, - i thashë.
-Njërit, - ma ktheu.
-Po merr një fletë të hollë, kjo është e trashë e nuk e nxë zarfi.
-Edhe ai që do ta marrë, kokën të trashë e ka – m’u përgjigj, pa kuptuar, e zeza, se ç’bluante mendja e tij, atë mëngjez në fshatin pranë kufirit me Greqinë. Nuk e merrja dot me mend se sa pisk e kish atëherë me qeverinë, se ja nxinin më shumë jetën tani që ishte bërë i njohur. Nuk e kish më gjallërinë e natës që shkoi. Nuk më fliste. Ishte i mpirë. Mendoja se mos më ishte zemëruar. Edhe kur iku, më dha dorën, më puthi po s'më tha asnjë fjalë. Vetëm pas dyqind metrash filloi të ma bënte me dorë. Me dorë, me dorë, me dorë derisa kaptoi dhe atëherë e kuptova gjëmën. Ai shkonte drejt kufirit, kaptonte gardhin e flamosur.”
Ajo dorë e ngritur lart përshëndeste me dhimbje tërë Shqipërinë që e deshte. Të tjerat dihen. Po Antika, tani që i ka rritur femijët e vet rron me merakun e fisit të saj të shuar. Kërkon t’i mbledhë të vdekurit në avllinë e shtëpisë që nuk është më, sepse diktatura i dënoi me vdekje edhe muret e saj, edhe çatinë. Tani u ka mbjellur vetëm qiparizat, atje ku do të ishte varri i secilit.
A do të mbushen ndonjëherë ato varre?

Sarandë, më 15 prill 1994

Nessun commento:

Posta un commento