........

lunedì 1 ottobre 2012

KRONIKA TË ARBËRIT



                   Kronika të Arbërit


 



DYRRACHIUM


1


Galera të dyshimta si  kuaj tërë shkumbë lidheshin në
                        skelat e drunjta
dhe piratët e Mesdheut zbrisnin rrugëve të tua
duke kollitur në taverna lagështinë e humnerave ujore.


Flaka e kaltër e pijes u ndriçonte për një çast qenien
dhe të nesërmen, si shpendë oqeanikë, ndienin nën vete
                        detin e udhëve të pafundme.

Dhe të tjera anije, spirancat plot zhurmë,
si kthetra
në brigjet arbërore
ngulnin.

Nuk dihej nga vinin,
nuk dihej ku shkonin,
nuk dihej se ç’erë u frynte pëlhurat,
mjekrat nga kripa u zbardhëllonin
fatkërkuesve mbi ujëra.

2.
 
Dengje e fuçi në sheshe, bagëti, gëzofra, lesh, mëndafsh
 e kripë, putarga e peshk
dhe gjuhë të ndryshme, sjellje, veshje,
italianë, arabë, çifutë e grekë, frëngj hijerëndë
 e normandë të qetë;
lloj-lloj tregtarë dhe sarafçinj e hamej,
detarë të pirë e kapedanë, nga Bejruti, Venediku, 
Raguza e Marseja,
Kazablanka e Selaniku, nga Napoli e Pireja.
Grindej ai që shiti
me atë që bleu, oshëtinte Dyrrachium - panair Mesdheu.


Limjon, 1980


KARL TOPIA



Shekspiri nuk arriti ta honepste këtë histori. I çuan
                        dosjen, për Helenën e Anzhuinëve
dhe Karlin e Topiajve nga Dyrrachiumi i Ilirisë. I thanë
 për skena e mizanskena,
për dredhira, për kulla të larta, për karaktere
dhe i përmendën Skocinë. Tundëte kokën:
“Interesant, interesant - përshpëriste, - po këto emra
 frëngj më lodhin”
- duke e shfaqur hapur antipatinë për francezët
dhe teatrin e tyre.

Edhe një herë tjetër ia përmendën trinitetin e dashurisë,
të pabesisë  dhe vrasjes në mes të një gostie mbretërore
 në oborrin e Napolit.
“E kush ishte ky Karl francez?”
 – shpërtheu përsëri Shekspiri.
“Jo, jo, mjeshtër, një princ nga Iliria, provincë e Bizantit,
 nga albanët, ai e rrëmbeu
 në Dyrrachium Helenën e Anzhuinëve, ndërsa e çonin
 nuse në ishujt Ciklade të Egjeut”.  Dhe i rrëfyen
 sërish nga e para aventurën e Tanushit krifëzi.
 “Pa mendo, - i thotë asistenti, - aty janë të gjitha
ç’ duhen, tavolina me mish kaproi,
derri i egër e i ngrirë gati për të hunguritur, gotat prej
                        kristali,
buzëqeshjet pas tyre, thonjtë e ngjyrosur, pudra,
shikimet provokuese, prekja e këmbëve poshtë
tryezave, fërkimi i pulpave, rrokullima
nëpër gërmaze e lëngut shafran
dhe në fund të aktit të parë
rrëmbimi i Helenës së bukur pasmesnate.”  Dhe shtoi:
Po humbim një rast unik, mjeshtër, mërinë e mbretit që
                        zgjati  njëzet vjet në tërë Mesdheun,
dredhinë tinzare të tij për t’u pajtuar me dhëndrrin,
pritja me salltanete në oborrin e Napolit nga mbreti Robert
                       (a nuk të ngjan si skocez ky emër?),
masakra dhe kokët e prera të çiftit që mbushin me gjak
                        tryezën e gostisë,
monologun e shfajësimit para të pranishmëve.
do të ishte risi, pastaj, një monolog i kokave të Karlit e
                        Helenës  në mes
të pjatave e pirunëve mbretërorë e sa e sa skena që 
mund ta  intrigojnë këtë subjekt të rrallë”.

Shekspiri heshti. Shtyu dosjen. Pastaj foli: “ Si mund ta
                        mbyt skenën me kaq gjak e
me kokët e prera që hidhen pupthi? Hamleti Pollonin e
                        qëlloi prapa perdes
dhe ne nuk e pamë, edhe helmi i përdorur në “sa e sa
                        skena” është  thjesht konvencion!
Ma hiq! Më sill temën e një komedie gazmore të Ilirisë,
“Nata e Dymbëdhjetë” në më kujtohet,
të shpëlaj nga fantazia ime përfytyrimet që më ngjallët”.

Sarandë, 2011


BOHEMUNDI


Pasi skedova nga bibliotekat  të gjitha kronikat për
      Dyrrachiumin,
pasi shfletova një për një relacionet e konsujve
  Iliri, m’u shfaq Anna Komnena
me librin e dymbëdhjetë të “Aleksiadës”,
ku brenda një regëtime femërore dihaste Bizanti
i trazuar i Mesjetës,
si një bizon që jepte shpirt i mbuluar nga thneglat
e  ushtrive kryqtare e të gjyëmhënës.

M’u faneps e bija e Perandorit duke treguar me sytë e
 tromaksur  skelat e Dyrrachiumit
të sulmuar nga Bohemundi.
Sa herë përmendej emri i tij
Kostandinopoli binte në letargji.

Dyrrachiumi rriste muret me arbërit brenda.

Flota, si një qyteti i frikshëm lundrues bënte të jehonin
                        steretë
 nga të dyja  anët e Adriatikut. Hapësirat detare
braktiseshin nga zogjtë dhe peshq të trullosur ngecnin
në rërën  e pafundme. Po le ta tregojë Anna Komnena, 
atë që i treguan të tjerët, pa e humbur fillin:

Bohemundi sosi në Aulonë dhe u vuri me dorën e vet
 zjarrin  anijeve,
sepse për ushtarët nuk duhej të kishte kthim.
Nuk duhej të mendonin ushtarët për fatin e familjeve
të lëna në brigje të largëta nga ishin nisur.
Duhej të fshihej nga kujtesa Siçilia, kur para ngrihej
 Dyrrachium.
Dhe Bohemundi mendjekrisur, që pushtonte qytete
e limane,  
projektonte makina luftarake, breshka kullëmbartëse me
                        kryedash, projektonte
makina gërmuese dhe ato për mbushjen e hendeqeve,
            u grahte kuajve
të ushqente pareshtur ambicjen e të arrinte
 para lajmit në portat e lakmuara.

Të rrethuarit prisnin fatin që u qe caktuar.

Ndoqën me sy breshkën me kryedash të afrohej,
e shtyrë nga brënda nga  mijëra ushtarë, që ndalën,
hoqën rrotat dhe e bllokuan me shkopinjtë.

Kryedashi filloi të trandëte muret e trasha ku mund të
                        shkonin  pa frikë katër kalorës mbi to.
Retë e shigjetave bënin hije ndërsa fluturonin pa kthim.
                        Dielli nuk dallohej më.
E kishte ndalur qerren e tij
të zjarrtë. Ç’u ishte shkrepur kështu njerëzve?

Dyrrachiumi nuk jepej. Të trimëruar të rrethuarit
hapën portën lindore të qytetit prej nga dukej një
 kalorës  gjigant prej bronxi
dhe i thanë me ironi Bohemundit: ”A e hap kryedashi
yt një vrimë


 më të madhe se kjo? Provoje në mundesh!” Dhe
                        Bohemundi, që nuk zmbrapsej,
me  makinat si urithë, filloi të shponte një tunel,
pa e menduar se edhe të rrethuarit
bënin të njëjtën gjë nga ana e tyre, pa e menduar
se ushtarët e  tij do të përvëloheshin
nga flakët prej rrëshire e squfuri të fryrë nga ca kallama
                        vdekjeprurës.
Nuk e kishte për zakon të zmbrapsej  Bohemundi, nxori
një kullë lëvizëse si ajo e Babelit, që kalonte dhe retë,
 me bazën katrore,
me shumë kate e dyer nga çdo anë, nga binin shigjeta të
                        dendura.
Nuk kishte më ditë, nuk kishte natë. Arbërit vërvisnin
                        zjarrin e lëngët nga një tjetër kullë,
 gjersa në dritën verbuese të squfurit panë të ngazëllyer
 përflakjen e asaj makine
 vdekjeje, nga dyert e së cilës hidheshin ushtarët si copa
                        flakësh.

Kështu thotë Anna Komnena në librin e saj
të dymbëdhjetë me një fije shprese
për bizonin e Bizantit e që i shuhet sërish,
sa dëgjon hingëllimat e kuajve të Bohemundit nga
 spondi tjetër i Adriatikut.

Sarandë, 2011


LEGJIONARËT


Kush e dha i pari lajmin për ekzistencën e një grupi 
legjionarësh ilirë  të shpallur të humbur 
nga ushtria eAleksandrit të Madh, Pirros së Epirit
a  ndoshta të vet Skënderbeut? Të dhëna
kontradiktore qarkullonin për dukjen apo përkatësinë,
                        ashtu si për disqet fluturues
me dëshmitarë okularë,  që dëshmojnë para 
komisionesh, të ngritura për ekzistencën e tyre.
Këta legjionarë, që shfaqeshin
pas një drite të purpurt, me një pluhur yjesh që 
shoqëronte marshimin  e tyre, i shihnin tek ndalonin
për të pushuar, duke ulur nga supet siluetat e ca
                        kështjellave ilire  gjysmë të rrënuara,
(dëshmitarët ngatërrojnë format e tyre, duke përmendur
                        Rozafën, kështjellën e Kaninës, Beratit,
                        Shkupit, Ulqinit, Danjës, Ulpianës, Janinës,
e më shpesh atë të Krujës), ndeznin në mes një  zjarr 
                        kaltër ku nuk shquhej dot së largu në se
flinin apo vazhdonin  seancat e një Kuvendi Kohërash.
Kur rinisnin të ngarkonin sërish siluetat e kështjellave
                        gjysmë të rrënuara
 dhe të largoheshin  në heshtje, duke u tretur në thellësi
                        të mbrëmjes,
vraponin kureshtarët të gjenin të paktën një gjurmë,
një grusht  hi nga ai zjarr i çuditshëm,
një mesazh të lënë qëllimisht, për të vërtetuar se kjo nuk
                        ishte një trill, porse
një dëshmi e pakundërshtueshme  e ekzistencës
së legjionarëve
dhe ta përdornin më vonë në debatet e gjata me
                        skeptikët.
“E ç’mesazh?” -  pyesnin ata, në kafenetë e mbushura
 me tym. “Ç’ duan të na thonë
pas mijëra  vjetësh?”  Të ndarë në pro e kundër, duke
                        debatuar në faqe interneti, në chat-e, 
nëpër forume portalesh, në E - Mail-e,
duke thirrur gjithshfarë argumentesh
nga të gjitha  disiplinat,
nuk e kuptonin se, në fund të fundit, ata ishin 
shndërruar vetë në legjionarë.

Sarandë, 2011


ARBËRI E EPËRME

                       “Kamnoi (tymi) i dufeqeve
                        gjithë malet mjegulloi”

                         Nga një këngë e vjetër arbëreshe


1.

 Nga thellësia e gadishullit, vinin drejt Arbërit makinat e
            hekurta të luftës.
Poshtë helmetave të shihnin sytë e egërsuar të të gjitha
 hordhive që kanë kapërxyer
këta dymije vjet pragun tënd, të shihnin Cezarët,
                        sulltanët, krajlët, Hitlerët.
 Dhe nuk arrinte kurrë të thahej gjaku i derdhur nëpër
 limane,
dhe nuk arrinte kurrë të pastrohej bloza e dyfqeve  
                        frëngjitë  e  kullave.
Tymi i luftrave ishte e vetmja blozë që mjegullonte 
                        hapësirat e Arbërit.

 2.


Do të të shembnin me tanke shtëpitë (ku ta strehoje
 pikëllimin?),
do të lëronin vatrat (ku ta gatuaje dritën?),
do të të thërrmonin djepet e foshnjave (ku ta përkundje
                        të ardhmen?),
 nuk do të të linin një herë të qetë të uleshe e të  mendoje
punët e tua,
të ndërroje kulmin e shtëpisë që rrëzohej, të gdhendje në
                        gur emrat e të vdekurve,
të gdhendje govatat ku të sapunisnin gratë
dy lecka, trupin kërthi të një fëmije,
shamitë e tyre të  zeza. 


3


Përrenj UÇK-je zbrisnin nga qafat e maleve si
 rezervuarët e  mëdhenj të revoltës...
Burra shtatlartë si ahe që mbajnë mbi  shpatulla  qiellin,
vajza të turpëshme si mollët: një gjelbërim
i pashtershëm që  kishte gufuar befas
dhe pushtonte horizontet,
një katarakt  dritash që shkonte  
të shuante etjen e fushave të shkretuara të lirive. Ishin 
Vardari, Drini,  Shkumbini, e  Kallamaja
e një gjeografije të shpërngulurish
që kthehej në  burimin e vet.

Nuk i nxënte më shtrati i shekujve. Çdo hap që hidhje
  ishte një  metër qiell,
çdo fjalë - një pëllumb që mbante shtrënguar në  sqep
                        mesazhin  e  lirive.



 4

Tymi i dufeqeve mjegulloi malet. Ku mund të ishte liria?
 Ku  mund të ishte?
Ngriheshin në majë të gishtave për të parë mbi kurrizin
 e mjegulluar të kohërave.
Ja, thoshnin, nuk e shikon  lirinë atje tej, larg, 
në dritësirat e Arbërit,
duke dirigjuar korin epik të pyjeve,
duke dirigjuar valsin  e artë të kallinjve
në Rrafshin e Dukagjinit?
Dhe vazhdonin rrugën
me një bajame ëndrrash në shpirt,
me një vendosmëri rrepesh,
me një fisnikëri ullinjsh.


RREPET E ARBËRIT


Në mes të shesheve të Arbërit ngriheshin rrepet
e mëdha.
Në çdo fshat, në çdo qytet, në një rreth të gjerë,
sa zinte hija e degëve, uleshin të urtët e vendit
dhe  kalonin një për një
nenet e Kanuneve, si në një Agorà të antikitetit.
Këto rrepe,  me rrënjët që zgjateshin
poshtë dheut, po aq sa dhe në ajër, kanë çarë mademet
e kohërave, për të kërkuar
e thithur në damarët e tyre mineralin e qëndresës,
të durimit, pritjes. 
Rrepe të mëdha, në mes të shesheve të Arbërit ku
 shpalljet e zeza
u ngjanin plagëve, ku degët e përkulura  u ngjanin
                        flamujve në gjysmështizë.
Nën hijen e tyre mërzenin ushtritë, ngjireshin
 matrapazët, rënkonin
patriotët. Kullat Ejfel të Arbërit ishin këta rrepe të
                        moçëm sipër shesheve,
kuvendeve dhe viteve. Ishin këto qenie gjysëmlegjendë,
                        gjysëmpemë.



PYJET E RAPSODIVE


Kullat e tua i rrethinin pyjet e lashtë, sikur t’i rrethonin
                        rapsoditë  e Mujit.
Trualli i legjendave oshëtinte. Rapsoditë kreshpëronin
 si një shkulm oqeani.
Ç’ishte? Ç’ishte? Era apo gjogju i Mujit që vinte përpara
  shtatë krajlat?
 Por befas dëgjoheshin sopatat. Rreth e rrotull binin cifla
                        rënkimesh
dhe rapsoditë rrëzoheshin duke zbrazur qiellin.

Për ku i rrokullisnin trungjet e tyre gjuhëprera?



RROTAT  E HISTORISË


Rrotat e historisë kishin ngecur në baltrat e Mesjetës.
Kush do t’i vinte supin për ta nxjerrë që andej,
kush do të bënte zap kuajt e egërsuar për t’i mbrehur në
                        rrypat
dhe ngojcat e rrepta të kohës? Qerrja e saj, me akset
e thyera, prisnte më kot ca kapedanë kokëkrisur,
ca sekretarë e pashallarë, që ziheshin për ca male të  çjerrë,
                        për ca lugina të harruara
dhe porositnin këngë për lavdinë e tyre.


SHQIPONJA


Shqiponja ishte dëbuar nga flamuri.

Ajo vërtitej majë maleve,
inspektonte kështjellat që nga ajri,
ndiqte lëvizjet e ushtrive
me rrapëllima qerresh e re pluhuri,
kontrollonte me sytë e stërvitur
sipër një deti çadrash laramane të fushimeve,
sipër fushëbetejave
dhe merrej vesh me kapedanët  kryengritës.

Pesëqind vjet me radhë,
në çdo beteje,
një shtizë,
qëndronte e gatshme
për fronin e saj.

Po nuk e besoni,
hapni kronikat ku shënohet se ajo,
në konspiracion me Ali Pashën,
priste sinjalin të ulej mbi shtizën
që plaku e kishte bërë gati. 

(Aliu kishte një ushtar
që do t’i bënte shenjë
kur të vinte çasti.)


Po kur më vonë e panë shqiponjën t’i hapte udhën
                                                            një diligjence 
që e çonte me ngut Ismail Qemalin
në Sheshin e përgatitur enkas në Vlorë,
të gjithë e njohën të preferuarin e saj.

E kuptuan të gjithë
pse iu desh
të zgjidhte një diplomat
për të nënshkruar shugurimin
në sytë e një Europe tekanjoze.

Sarandë, 2011

Nessun commento:

Posta un commento