Kronika të Arbërit
DYRRACHIUM
1
Galera të dyshimta si
kuaj tërë shkumbë lidheshin në
skelat
e drunjta
dhe piratët e Mesdheut zbrisnin rrugëve të tua
duke kollitur në taverna lagështinë e humnerave ujore.
Flaka e kaltër e pijes u ndriçonte për një çast qenien
dhe të nesërmen, si shpendë oqeanikë, ndienin nën vete
detin
e udhëve të pafundme.
Dhe të tjera anije, spirancat plot zhurmë,
si kthetra
në brigjet arbërore
ngulnin.
Nuk dihej nga vinin,
nuk dihej ku shkonin,
nuk dihej se ç’erë u frynte pëlhurat,
mjekrat nga kripa u zbardhëllonin
fatkërkuesve mbi ujëra.
2.
Dengje e fuçi në sheshe, bagëti, gëzofra, lesh, mëndafsh
e kripë, putarga e peshk
dhe gjuhë të ndryshme, sjellje, veshje,
italianë, arabë, çifutë e grekë, frëngj hijerëndë
e normandë të qetë;
lloj-lloj tregtarë dhe sarafçinj e hamej,
detarë të pirë e kapedanë, nga Bejruti, Venediku,
Raguza e
Marseja,
Kazablanka e Selaniku, nga Napoli e Pireja.
Grindej ai që shiti
me atë që bleu, oshëtinte Dyrrachium - panair Mesdheu.
Limjon, 1980
KARL TOPIA
Shekspiri nuk arriti ta honepste këtë histori. I çuan
dosjen,
për Helenën e Anzhuinëve
dhe Karlin e Topiajve nga Dyrrachiumi i Ilirisë. I thanë
për skena e mizanskena,
për dredhira, për kulla të larta, për karaktere
dhe i përmendën
Skocinë. Tundëte kokën:
“Interesant, interesant - përshpëriste, - po këto emra
frëngj më lodhin”
- duke e shfaqur hapur antipatinë për francezët
dhe teatrin
e tyre.
Edhe një herë tjetër ia përmendën trinitetin e dashurisë,
të pabesisë dhe
vrasjes në mes të një gostie mbretërore
në oborrin e Napolit.
“E kush ishte ky Karl francez?”
– shpërtheu përsëri
Shekspiri.
“Jo, jo, mjeshtër, një princ nga Iliria, provincë e
Bizantit,
nga albanët, ai e rrëmbeu
në Dyrrachium
Helenën e Anzhuinëve, ndërsa e çonin
nuse në ishujt
Ciklade të Egjeut”. Dhe i rrëfyen
sërish nga e para
aventurën e Tanushit krifëzi.
“Pa mendo, - i
thotë asistenti, - aty janë të gjitha
ç’ duhen,
tavolina me mish kaproi,
derri i egër e i ngrirë gati për të hunguritur, gotat prej
kristali,
buzëqeshjet pas tyre, thonjtë e ngjyrosur, pudra,
shikimet provokuese, prekja e këmbëve poshtë
tryezave, fërkimi i pulpave, rrokullima
nëpër gërmaze e lëngut shafran
dhe në fund të aktit të parë
rrëmbimi i Helenës së bukur pasmesnate.” Dhe shtoi:
Po humbim një rast unik, mjeshtër, mërinë e mbretit që
zgjati njëzet vjet në tërë Mesdheun,
dredhinë tinzare të tij për t’u pajtuar me dhëndrrin,
pritja me salltanete në oborrin e Napolit nga mbreti
Robert
(a nuk të ngjan si skocez ky emër?),
masakra dhe kokët e prera të çiftit që mbushin me gjak
tryezën
e gostisë,
monologun e shfajësimit para të pranishmëve.
do të ishte risi, pastaj, një monolog i kokave të Karlit e
Helenës në mes
të pjatave e pirunëve mbretërorë e sa e sa skena që
mund
ta intrigojnë këtë subjekt të rrallë”.
Shekspiri heshti. Shtyu dosjen. Pastaj foli: “ Si mund ta
mbyt
skenën me kaq gjak e
me kokët e prera që hidhen pupthi? Hamleti Pollonin e
qëlloi
prapa perdes
dhe ne nuk e pamë, edhe helmi i përdorur në “sa e sa
skena”
është thjesht konvencion!
Ma hiq! Më sill temën e një komedie gazmore të Ilirisë,
“Nata e Dymbëdhjetë” në më kujtohet,
të shpëlaj nga fantazia ime përfytyrimet që më ngjallët”.
Sarandë, 2011
BOHEMUNDI
Pasi skedova nga bibliotekat të gjitha kronikat për
Dyrrachiumin,
pasi shfletova një për një relacionet e konsujve
në Iliri, m’u shfaq Anna Komnena
me librin e dymbëdhjetë të “Aleksiadës”,
ku brenda një regëtime femërore dihaste Bizanti
i trazuar i Mesjetës,
si një bizon që jepte shpirt i mbuluar nga thneglat
e ushtrive kryqtare e të gjyëmhënës.
M’u faneps e bija e Perandorit duke treguar me sytë e
tromaksur
skelat e Dyrrachiumit
të sulmuar nga Bohemundi.
Sa herë përmendej emri i tij
Kostandinopoli binte në letargji.
Dyrrachiumi rriste muret me arbërit brenda.
Flota, si një qyteti i frikshëm lundrues bënte të jehonin
steretë
nga të dyja anët e Adriatikut. Hapësirat detare
braktiseshin nga zogjtë dhe peshq të trullosur ngecnin
në rërën e pafundme.
Po le ta tregojë Anna Komnena,
atë që i treguan të tjerët, pa e humbur fillin:
Bohemundi sosi në Aulonë dhe u vuri me dorën e vet
zjarrin anijeve,
sepse për ushtarët nuk duhej të kishte kthim.
Nuk duhej të mendonin ushtarët për fatin e familjeve
të lëna në
brigje të largëta nga ishin nisur.
Duhej të fshihej nga kujtesa Siçilia, kur para ngrihej
Dyrrachium.
Dhe Bohemundi mendjekrisur, që pushtonte qytete
e limane,
projektonte makina luftarake, breshka kullëmbartëse me
kryedash,
projektonte
makina gërmuese dhe ato për mbushjen e hendeqeve,
u
grahte kuajve
të ushqente pareshtur ambicjen e të arrinte
para lajmit në
portat e lakmuara.
Të rrethuarit prisnin fatin që u qe caktuar.
Ndoqën me sy breshkën me kryedash të afrohej,
e shtyrë nga brënda nga
mijëra ushtarë, që ndalën,
hoqën rrotat dhe e bllokuan me shkopinjtë.
Kryedashi filloi të trandëte muret e trasha ku mund të
shkonin pa frikë katër kalorës mbi to.
Retë e shigjetave bënin hije ndërsa fluturonin pa kthim.
Dielli
nuk dallohej më.
E kishte ndalur qerren e tij
të zjarrtë. Ç’u ishte shkrepur kështu njerëzve?
Dyrrachiumi nuk jepej. Të trimëruar të rrethuarit
hapën portën lindore të qytetit prej nga dukej një
kalorës gjigant prej bronxi
dhe i thanë me ironi Bohemundit: ”A e hap kryedashi
yt një vrimë
më të madhe se kjo?
Provoje në mundesh!” Dhe
Bohemundi,
që nuk zmbrapsej,
me makinat si
urithë, filloi të shponte një tunel,
pa e menduar
se edhe të rrethuarit
bënin të njëjtën gjë nga ana e tyre, pa e menduar
se ushtarët
e tij do të përvëloheshin
nga flakët prej rrëshire e squfuri të fryrë nga ca kallama
vdekjeprurës.
Nuk e kishte për zakon të zmbrapsej Bohemundi, nxori
një kullë lëvizëse si ajo e Babelit, që kalonte dhe retë,
me bazën katrore,
me shumë kate e dyer nga çdo anë, nga binin shigjeta të
dendura.
Nuk kishte më ditë, nuk kishte natë. Arbërit vërvisnin
zjarrin
e lëngët nga një tjetër kullë,
gjersa në dritën verbuese
të squfurit panë të ngazëllyer
përflakjen e asaj makine
vdekjeje, nga dyert
e së cilës hidheshin ushtarët si copa
flakësh.
Kështu thotë Anna Komnena në librin e saj
të
dymbëdhjetë me një fije shprese
për bizonin e Bizantit e që i shuhet sërish,
sa dëgjon hingëllimat e kuajve të Bohemundit nga
spondi tjetër i Adriatikut.
Sarandë,
2011
LEGJIONARËT
Kush e dha i pari
lajmin për ekzistencën e një grupi
legjionarësh
ilirë të shpallur të humbur
nga ushtria
eAleksandrit të Madh, Pirros së Epirit
a ndoshta të
vet Skënderbeut? Të dhëna
kontradiktore
qarkullonin për dukjen apo përkatësinë,
ashtu si për disqet
fluturues
me
dëshmitarë okularë, që dëshmojnë para
komisionesh, të ngritura për ekzistencën e tyre.
Këta
legjionarë, që shfaqeshin
pas një
drite të purpurt, me një pluhur yjesh që
shoqëronte marshimin e tyre, i shihnin tek ndalonin
për të
pushuar, duke ulur nga supet siluetat e ca
kështjellave ilire gjysmë të rrënuara,
(dëshmitarët
ngatërrojnë format e tyre, duke përmendur
Rozafën, kështjellën e
Kaninës, Beratit,
Shkupit, Ulqinit,
Danjës, Ulpianës, Janinës,
e më shpesh
atë të Krujës), ndeznin në mes një
zjarr të
kaltër ku nuk shquhej
dot së largu në se
flinin apo
vazhdonin seancat e një Kuvendi
Kohërash.
Kur rinisnin
të ngarkonin sërish siluetat e kështjellave
gjysmë të rrënuara
dhe të largoheshin në heshtje, duke u tretur në thellësi
të mbrëmjes,
vraponin kureshtarët
të gjenin të paktën një gjurmë,
një grusht hi nga ai zjarr i çuditshëm,
një mesazh të
lënë qëllimisht, për të vërtetuar se kjo nuk
ishte një trill, porse
një dëshmi e
pakundërshtueshme e ekzistencës
së legjionarëve
dhe ta
përdornin më vonë në debatet e gjata me
skeptikët.
“E
ç’mesazh?” - pyesnin ata, në kafenetë e
mbushura
me tym. “Ç’
duan të na thonë
pas
mijëra vjetësh?” Të ndarë në pro e kundër, duke
debatuar në faqe
interneti, në chat-e,
nëpër forume portalesh, në E - Mail-e,
duke thirrur
gjithshfarë argumentesh
nga të
gjitha disiplinat,
nuk e
kuptonin se, në fund të fundit, ata ishin
shndërruar vetë në legjionarë.
Sarandë,
2011
ARBËRI E EPËRME
“Kamnoi (tymi) i dufeqeve
gjithë malet mjegulloi”
gjithë malet mjegulloi”
Nga një këngë e
vjetër arbëreshe
1.
Nga thellësia e gadishullit,
vinin drejt Arbërit makinat e
hekurta
të luftës.
Poshtë helmetave të shihnin sytë e
egërsuar të të gjitha
hordhive që kanë kapërxyer
këta dymije vjet pragun tënd, të
shihnin Cezarët,
sulltanët,
krajlët, Hitlerët.
Dhe nuk arrinte kurrë të
thahej gjaku i derdhur nëpër
limane,
dhe nuk arrinte kurrë të pastrohej
bloza e dyfqeve në
frëngjitë e
kullave.
Tymi i luftrave ishte e vetmja blozë
që mjegullonte
hapësirat
e Arbërit.
2.
Do të të shembnin me tanke shtëpitë
(ku ta strehoje
pikëllimin?),
do të lëronin vatrat (ku ta gatuaje
dritën?),
do të të thërrmonin djepet e
foshnjave (ku ta përkundje
të
ardhmen?),
nuk do të të linin një herë të
qetë të uleshe e të mendoje
punët e tua,
të ndërroje kulmin e shtëpisë që
rrëzohej, të gdhendje në
gur
emrat e të vdekurve,
të gdhendje govatat ku të sapunisnin
gratë
dy lecka, trupin kërthi të një
fëmije,
shamitë e tyre të zeza.
3
Përrenj UÇK-je zbrisnin nga qafat e
maleve si
rezervuarët e mëdhenj të revoltës...
Burra shtatlartë si ahe që mbajnë
mbi shpatulla qiellin,
vajza të turpëshme si mollët: një
gjelbërim
i pashtershëm që kishte gufuar befas
dhe pushtonte horizontet,
një katarakt dritash që shkonte
të shuante etjen e fushave
të shkretuara të lirive. Ishin
Vardari, Drini, Shkumbini, e Kallamaja
e një gjeografije të shpërngulurish
që kthehej në burimin e vet.
Nuk i nxënte më shtrati i shekujve.
Çdo hap që hidhje
ishte një metër qiell,
çdo fjalë - një pëllumb që mbante
shtrënguar në sqep
mesazhin e
lirive.
4
Tymi i dufeqeve mjegulloi malet. Ku
mund të ishte liria?
Ku mund të ishte?
Ngriheshin në majë të gishtave për
të parë mbi kurrizin
e mjegulluar të kohërave.
Ja, thoshnin, nuk e shikon lirinë atje tej, larg,
në dritësirat e Arbërit,
duke dirigjuar korin epik të pyjeve,
duke dirigjuar valsin e artë të kallinjve
në
Rrafshin e Dukagjinit?
Dhe vazhdonin rrugën
me një bajame ëndrrash në shpirt,
me një vendosmëri rrepesh,
me një fisnikëri ullinjsh.
RREPET E ARBËRIT
Në mes të shesheve të Arbërit ngriheshin rrepet
e mëdha.
Në çdo fshat, në çdo qytet, në një rreth të gjerë,
sa zinte hija e degëve, uleshin të urtët e vendit
dhe kalonin një për një
nenet e Kanuneve, si në një Agorà
të
antikitetit.
Këto rrepe, me rrënjët që zgjateshin
poshtë dheut, po aq sa dhe në ajër, kanë çarë mademet
e kohërave, për të kërkuar
e thithur në damarët e tyre mineralin e qëndresës,
të durimit, pritjes.
Rrepe të mëdha, në mes të shesheve
të Arbërit ku
shpalljet e zeza
u ngjanin plagëve, ku degët e përkulura u ngjanin
flamujve në gjysmështizë.
Nën hijen e tyre mërzenin ushtritë,
ngjireshin
matrapazët, rënkonin
patriotët. Kullat Ejfel të
Arbërit ishin këta rrepe të
moçëm sipër shesheve,
kuvendeve dhe viteve.
Ishin këto qenie gjysëmlegjendë,
gjysëmpemë.
PYJET E RAPSODIVE
Kullat e tua i rrethinin pyjet e
lashtë, sikur t’i rrethonin
rapsoditë e Mujit.
Trualli i legjendave oshëtinte.
Rapsoditë kreshpëronin
si një shkulm oqeani.
Ç’ishte? Ç’ishte? Era apo gjogju i
Mujit që vinte përpara
të shtatë krajlat?
Por befas dëgjoheshin sopatat.
Rreth e rrotull binin cifla
rënkimesh
dhe rapsoditë rrëzoheshin duke zbrazur
qiellin.
Për ku i rrokullisnin trungjet e
tyre gjuhëprera?
RROTAT E HISTORISË
Rrotat e historisë kishin ngecur në
baltrat e Mesjetës.
Kush do t’i vinte supin për ta
nxjerrë që andej,
kush do të bënte zap kuajt e
egërsuar për t’i mbrehur në
rrypat
dhe ngojcat e rrepta të kohës?
Qerrja e saj, me akset
e thyera, prisnte më kot ca kapedanë
kokëkrisur,
ca sekretarë e pashallarë, që
ziheshin për ca male të çjerrë,
për
ca lugina të harruara
dhe porositnin këngë për lavdinë e
tyre.
SHQIPONJA
Shqiponja ishte dëbuar
nga flamuri.
Ajo vërtitej majë maleve,
inspektonte kështjellat
që nga ajri,
ndiqte lëvizjet e ushtrive
me rrapëllima qerresh e
re pluhuri,
kontrollonte me sytë e
stërvitur
sipër një deti çadrash
laramane të fushimeve,
sipër fushëbetejave
dhe merrej vesh me
kapedanët kryengritës.
Pesëqind vjet me radhë,
në çdo beteje,
një shtizë,
qëndronte e gatshme
për fronin e saj.
Po nuk e besoni,
hapni kronikat ku
shënohet se ajo,
në konspiracion me Ali
Pashën,
priste sinjalin të ulej mbi shtizën
që plaku e kishte bërë gati.
(Aliu kishte një ushtar
që do t’i bënte shenjë
kur të vinte çasti.)
Po kur më vonë e panë shqiponjën t’i hapte udhën
një diligjence
një diligjence
që e çonte me ngut Ismail Qemalin
në Sheshin e përgatitur enkas në Vlorë,
të gjithë e njohën të preferuarin e saj.
E kuptuan të gjithë
pse iu desh
të zgjidhte një diplomat
për të nënshkruar shugurimin
në sytë e një Europe tekanjoze.
Nessun commento:
Posta un commento