Kur
“kartonizohej” shpirti poetik
Nga Fatmir Terziu
Nuk ishte gjeografikisht i qartë. Nuk ishte as gjeografia e
mitit, as Çaoshi - Kaosi (gjer. Chaos) që vinte nga shpatullat e erës karshi
brigjeve të detit Jon. Turfullima e quajtur nga ata që kapërcyen Qafën e
Gjashtës ditën me erë e shi të vrullshëm, tufan i padukshëm, kapërceu edhe
dallgën e fundit që u shtriq matanë ngrehinës ku darkonte poshtërsia e rastit.
Kjo fjalë e greqishtes antike që kishte veti të vrazhda, që para krijimit dhe
pas çdo shkatërrimi të Universit, kishte arsyet e fshehta të qëndronte në
shpirtin e Zojës së Botës. Me këtë, vetë Zoja ishte një gjendje tipike si
“rrjedhë e përhershme” e ujëgrykësive, para se lënda të shpërthente e të merrte
formën për të krijuar botën e ngurtë. Çaoshi ose Kaosi, në Bibël, shpjegohet si
një gjendje e Botës para krijimit, me kuptimin “shkretëtirë” dhe “bosh”. (Shiko
dhe Kijameti, Dita e Madhe e Gjykimit Botëror, Tiamat.) Me këtë rast shamata
përshpirtej mbi një dosje dhe pika e fundit e turfullimës që u quajt tufan i
padukshëm, ra dhe pikoi mbi një katrama, ku ndereshin tërë shpirtëza të
fjalosura mes mendjes dhe shpirtit, ato gjallesa të pafalshme, të pagojta,
librat e Agim Matos. Dhe turfullima e ndihte shpirtërimën dyfishe të Matos, ku
ai i Remziut, babait të tij, që ndjehej burrëror për të birin e tij, që kur
nisi të kapërcente mendimin filozofik të penelit, e ta vishte atë me mendimin
filozofik të vargut. E kishte prurë lehtas këtë në mendjen e tij intelektuale,
ai njeriu i dashur, që ishte dashuruar me ‘magjinë’ e fotografisë dhe ndaj tek
kartonëzimi i Matos, nuk mund të bëhej ndryshe kartonëzim i Matove.
Agim Mato, leximin e kishte të hapur e të mbyllur në
shpirt, ndjesinë e udhëtimit poetik e ndjente dhe qaste bulëzëshëm amshimin
jonik kur valët dhe dallgët kërkonin fatin e tyre të stërkalizuar falë
pikërisht atyre tufaneve të padukshme. Dhe Saranda dukej një kornizë e vogël,
ku ai varte dita-ditës portretin e tij poetik, që ia lexonte vetëm shpirti e
ndonjë nga miqtë e tij të hershëm, të paktë të tillë, por jo të vetëm, si
Pandeli Koçi, Kiço Papa e deri sa fjala e Fatosit, të madhit të letrave shqipe,
do ti jepte gjithnjë një shtysë të nëndheshme. Kjo i jepte jetë. I jepte jetë
atij edhe pas kartonizimit të ‘shpirtit’ të tij të lirë poetik... Dhe ai jetoi
bashkë me vargun, me poezinë e poezitë e tij në vite e vite, deri sa një ditë,
trokitja ime më shfaqi kokriza të vërteta diamanti, në një lexim të
sypërsyshëm. Më tej, teksa nata vishej me mëndafshin e saj të lehtë veror, e palma bulonte nga gushtësia
e zagushisë, letër pas letrash ndjeva riardhjen e një pene, të cilën e kisha
ndjerë më herët nga fjalët e Myrtajt, Farukut të letrave shqipe.
Ngarendshëm, retë e ardhura të atyre kohëve, me
ardhje-ikjen e disa viteve më pas, krasitën dilemën e poetit, që kishte pësuar
goditjen më brutale, por me një fat, ose më saktë siç Koçi citon se “Agim Mato
është një dukuri e dhimbshme. Atë vetë nuk e futën në burg si të atin për
“politikë”, por e përjetoi në mënyrë të
dyfishtë. Ishte aq i zgjuar sa shmangu hekurat në duar e në dritare. Por ai e
provoi burgun e të atit ekonomikisht, shpirtërisht e potencialisht. Ai provoi
në kurriz robërinë e burgut të madh me emrin “diktatura e proletariatit”.” E
provoi këtë se duhej që Mato, i riu, drita e syrit ‘magjik’ të babait që e
donte shumë të ‘shuhej’ ngadalë dhe letrat të kishin formë tjetër. Të kishin
atë formë që do ta merrnin në korrikët e kartonizimeve të asaj kohe, në
korrikët kur grushti ngrihej lart dhe godiste, ishte në fakt fat që ai mos të
të vriste. Mos të vriste sic kishte ndodhur me poetët e tjerë të kartonizuar e
të izoluar, burgosur e të torturuar. Por edhe me një fakt që vinte nga fati i
të tjerëve të kampit ku militohej nga fillesa e pasluftës. Dhe çuditërisht
korriku që i kishte marrë jetën poetit të madh bullgar Nikolla Vapcarov, si për
ironi të fatit do t’i merrte ‘jetën’ në një kohë tjetër më të largët, librit të
Matos. Jeta duhej revolucionarizuar dhe vdekja si pasojë duhej të vdiste në
mënyrë revolucionare. Kartonizimi sakaq ishte kapërcimi i shamatshëm i Qafë
Gjashtës, në atë ditë-natë me stuhi, furtunë të padukshme. Por, çuditërisht
edhe një lloj kartoni tjetër ende flen diku në sirtarët, tashmë ndoshta të
mbyllur të ish Këshilltarit të Presidentit të Republikës, zotit Bujar Nishani,
njeriut të mirë e të shumëvuajtur, shkrimtarit të pafjalë, Amik Kasoruhu, që në
takimin e fundit me të në Tiranë do të shprehej: “Jemi të një mendimi, Agim
Mato është poeti fisnik i durimit, që meriton, jo për hir të fjalës, por për
hir të arsyes së tij në fjalë...”. Le të presim nëse do të hapet ndonjë ditë ai
sirtar..., ku fle një karton, një karton i një kohe tjetër, jashtë
kartonizimeve.
Nessun commento:
Posta un commento