DISKURSI I PLUHURIT TË ARTË TË PËRJETËSIVE
Dr Fatmir
Terziu
Mesazhi
themelor i vëllimit më të ri të poetit Agim Mato, “Mjeshtër i Madh”, i
titulluar “Pluhuri i artë i përjetësive” është një gravitet mendimesh
filozofike që agravojnë me mendimin tek përkohshmëria e jetës. Më saktë me një
kuptim se në fund të fundit, të gjitha arrijnë dhe do të bëhen si pluhuri i rrëmbyer
nga era, ndërsa “pluhuri i artë”, pluhuri që ra, bie dhe do të bjerë me dashje,
apo pa dashje mbi të artën e Fjalës, mbi poezinë, artin e saj të bukur të fjalës
i përket përjetësive. Poezia e këtij vëllimi është e bukur, por ndryshe nga vëllimet
e tjera të poetit vjen me një nuancë “trishtimi’.
E kuptojmë këtë në mjaft lidhje dhe mendime, në mjaft përjetime ku vetë vargu është
produkti i mesazhit të tillë të jetës nën kapakë:
“U
ndesha me censorë
që
sterilizonin shpirtrat e poetëve
në
dobi të ca perëndive të rreme
që
kishin populluar dhunshëm planetin.
Për
shumë kohë penën ma sekuestruan
si
një armë të paligjshme
që
nuk më takonte ta mbaja.
Për
shumë kohë: “Sus!... sus!”, më ndëshkonin
dhe
ngela pa zërin tim, pa gjuhën time, pa librat e mi.”
Dhe
vetëkuptohet pse kjo nuancë trishtimi është zanafillë e tillë dhe trisht në
pluhurin e përjetësive, kur autorit ia rrëmbejnë jetën, i vrasin ëndrrën dhe i
ndalojnë jetë-frymën e Fjalës.
Ne lexuesit
e mjaft poezie të këtij vëllimi, shpesh kuptojmë atë që perënditë e rreme menduan
sikur do të ishin këtu përgjithmonë në këtë planet, sidomos, ndërsa ne jemi në
përhumbjen e kohërave, ose kur lexojmë ende se si disa imagjinojnë se do të
mbesin përgjithmonë të rrinj. Me këtë lloj mentaliteti, është e lehtë dhe
mjafton për të injoruar pasojat e veprimeve të shkuara, është e lehtë të
kuptohet trishti, por është mjaft e brendshme dhe normativisht e ndjeshme tek
poeti që kërkon dhe thjesht vetëm nga libri:
“Ti
libër, tani, je me kapakët e akullt e të pacënuar,
me
fletët e pathyera
dhe
me bukurinë që nuk dua ta gëzosh tepër.
Do
të lenë shenja gishtat e padurimit mbi ty?
Mollëza
gishtash të mësuara me prekjen e librave,
të
mësuara me pluhurin e artë të përjetësive,
me
pluhurin e pergamenëve të lashtë,
a
do ta venë re praninë tënde? “
Por
kjo shpesh, nuk është thjesht një retorikë dhe pyetje si e tillë, nuk është vetëm
arsyeja e një mesazhi për fatin e librin dhe artit të bukur të fjalës, por mund të çojë në një lloj absurdi tjetër tjetërsues
për shumë njerëz, veçanërisht kur përballen me realitetin e vdekshmërisë së
Fjalës, mosleximit, librit dhe vetë vdekjes së pluhurit të artë të përjetësive
kur mjafton vetëm “Hani, pini dhe të jeni të gëzuar, sepse nesër do të vdesim.”
Sokrati jo më kot ka shkruar se “Të gjithë ne jemi ajo që është pluhur në erë”
dhe se “Jetët tona janë vetëm cipa e pluhurit të rënë nëpër gishtat e kohës.”
Mes
mjaft leximeve të Matos dhe në këtë vëllim, kam kërkuar për kuptimin më të
thellë të jetës, shpesh duke kërkuar në të gjitha vargjet e përjetimet e tij, edhe
pse unë kam ndjerë një lexim ndryshe, edhe pse e kuptoja poetin teksa thoshte
“Vetëtimat
çaheshin brenda meje
dhe
ndjeja të më shponte hundët një si erë squfuri
që
vinte nga hapësirat.”
Megjithatë,
edhe pse unë vendosmërisht besoj se kam gjetur tashmë përgjigjen, kjo nuk do të
thotë se unë nuk kam mister mbi ndonjë arsyetim vargor, aq shumë sa që ka të
bëjë me jetën në planetin tokë, veçanërisht vuajtja dhe e keqja, të dyja që kanë
ardhur nga duar sistemi, nga duar të dukshme, ndryshe nga duart që përcaktojnë
dhe shkruajnë fate njerëzore ... dhe sidomos kur meditoj në univers dhe vendin
njerëzimit në të, në atë botë të rrethuar nga “perëndi të rreme”. Gjendja dhe
bota e njerëzve të atillë vetëm në një varg të tillë, të lirë e të bardhë, duket
aq e vogël dhe e parëndësishme, në krahasim me pafundësinë e të arsyeshmeve që
citohen me forcën e artit, gjuhës dhe produktit të tij në poezinë e Matos.
Dhe
provat për këtë janë si rrjedhë e pastër, si ujërat që e ndoqën dhe e trazuan
vargun e poetit, por janë dhe një vetëmbydhje e detyruar, një guaskë që oshëtin
vetëm për veshin e atij që e dëgjon, por
duke na rikujtuar se ishte një spirancë e fortë dhe e qëndrueshme në rrënjë të
thella:
“Isha si një guaskë e zbrazur,
e flakur
mes guralecëve të yjeve,
një
spirancë anijesh e këputur nga zinxhirët isha,
me
hekurin e udhëtimeve të ndryshkur.
Asnjë
shpresë nuk i rrihte krahët rrotull meje
të
m’i zgjonte ditët me klithma gëzimi.
I
mbyllur shpirti.
E
mbyllur kënga.
Rrethi
i një laku më shtrëngonte në fyt,
dhe,
oh, me sa kujdes i hidhja këmbët
të
mos shkelja
aty
ku më prisnin greminat.”
Mato
ka tentuar të bëjë arsyetimin e ndryshuar paksa me metaforën, por që bën jehonë
me të njëjtën temë themelore të natyrës së përkohshme dhe brishtësinë e jetës,
kur ai paralajmëron lexuesit që të jenë të kujdesshëm kur të tjerët thurrin lëvdata
për planet e jetës me fatet e jetës së tjetrit:
“Po
kush përpiqej ta shuante atë lëndë
që
ushqeu tek ne zjarrin e madh të shpirtit,
ende
të ndezur pas kaq vitesh?”
Jashtë
këtyre ndukjeve të ndjeshme plot trisht për jetën janë fatet e tjera, ato që
zgjojnë kujtime dhe arsye të ndershme, arsye që sillen tek dashuria prindërore,
dhe sidomos tek ajo për nënën.
E këtu
simbolika vjen sa reale, jetike, aq edhe Hyjnore, aq sa shpendi me të cilin
ngjizet rrëfimi vargor ka produkt filozofie të arsyeshme e të ndjeshme deri në
dhimbje. Është emri “Thëllëzë” që hyn në këtë memorje me rrjedhën e hershme të
1916-tës. Të atij viti që ka jo pak lidhje të tjera:
“Kur
erdhi në jetë nëna ime në Moskofilin
e mbushur
me bajame dhe fiq deti,
në
rrugën që të çon në shtëpinë me portën
e gurtë të Karreçajve,
u
dritësuan odat e lashta nga urimet dhe uratat.”
Në
vazhdim të vargut kjo është një preambulë jete, një imazh, një ndikim, një rrëfim,
një simbolikë, një ushqesë, që vetëm mjeshtri me duart e tij di ta stilojë, vetëm
mendja e tij di ta skalisë, jo vetëm me penë, por edhe me penel. Një produkt i
bukur, që ngjan me mjaft të tjerë, mjaft perla të hershme të artit.
Arti
i poezisë së Matos shëmbëllen mesazh me pikturën e Martin Schongauer,
(1435-1491), me atë pikturë ku Maria ishte gjithmonë edhe një simbol i urtësisë,
ashtu si edhe ajo është e përfaqësuar shpesh me librin e hapur të urtësisë. Në
linja të ndryshme poetike urtësia dhe simbolika e tillë sillen mes trëndafilave
dhe shpendëve me një afërsi mesazhi, referohen tek trëndafila si dhe për palma
me të cilat, kuptojmë artin dhe mesazhin për cilësinë më të lartë të Njeriut,
lidhjen me jetën dhe aspektin e virgjër, që jo pak herë është i lidhur me një
varg të tillë poetik dhe të frymëzuar nga jeta, ose dhe nga arti i portreteve:
“Unë jam rritur gjatë sa një pëllëmbë në En-Gedit,/siç u rrit shkurra e
Jerikos.” Jo më kot trëndafili i Jerikos shfaqet në këtë kopsht, ku del Maria
dhe fati i saj, ashtu siç edhe shfaqet thëllëza në djepin e foshnjës së
posalindur kur dimë se Mato shkruan thuajse ngjashëm:
“Atëherë
hoxha u ngrit e tha:
“Mos
u lodhni hiç për emrin,
Perëndia,
që i qofshim falë,
deshi
dhe e solli
e
ne dhuratën s’do t’ia kthejmë.
Thëllëzë
do të quhet,
për
bukuri dhe urtësi
atyre
do t'u ngjajë."
Kështu
emri Thëllëzë mori një bekim njerëzor, dhe po kështu Maria është quajtur shpesh
“Trëndafili i Jerikos”. Tema e Marisë së ulur në një kopsht u rrit si një
ridimensionim arti, edhe pse ajo është një, e përsëritur dhe e ripërsëritur,
veçanërisht në mesin e arteve piktoreske gjermane. Në pikturën e Martin Schongauer,
shfaqja e Marisë është e tillë: Ajo është
e ulur me foshnjën Jezu në prehrin e saj në një kopsht të mbyllur. Është e ulur
në atë kopsht trëndafilash ku u rrit. Ajo është ulur si “një zambak midis
ferrave”, të cilat janë më pas ferrat e shkurret ku ajo u rrit. Ajo ulet në një
“kopsht të mbyllur”, siç është shkruar në “Canticle e Canticles”. Trëndafila të
vërtetë rriten rreth saj në një mbrojtje hyjnore. Trëndafilat janë të kuq,
ngjyra e Pasionit të Krishtit. Virgjëresha është e veshur tërësisht në të kuqe,
e cila është një ngjyrë e pazakontë për Marinë. Ajo është shfaqur zakonisht me
një mantel blu. Por këto ngjyra për të do të kishin qenë shumë të ashpra në
krahasim me kopshtin e trëndafilave të kuq dhe të gjelbër prapa saj. Tonet e
kuqe përshtaten me pamjet harmonike dhe të japin një imazhëri me një ngjyrë
shumë të ngrohtë në sfondin e gjelbër. Në rrit shkurret janë zogj; këto janë zogj
të artë, zogj që prodhojnë metaforën dhe produktin poetik në mjaft inspirime,
zogj që në qafën e të cilëve janë kthyer sërish në të kuqe pasi mbytet nga
gjaku i Jezusit në Golgota. Trëndafila të mëdhenj të kuq, në lulëzim rreth
Marisë, por edhe një i bardhë i vetëm që shfaqet rreth saj, duke treguar
pastërtinë e saj.
Thuajse
me të njëjtin kolorit shfaqet dhe përjetohet dhe poezia e Matos, kushtuar nënës
së tij të shtrenjtë, dhe në mejtimin e sipërcituar dhe tek “Mëma”, apo dhe kur ai ikën në “Virtualitet” e kërkon fëmijërinë, rininë
e trazuar në bardin e detit, apo dhe në parkun e zhytjes nënujore, ku lexon dhe
zbërthen vallen e pulëbardhave, dhe kur hyn me një diskurs të thellë gjerë e
gjatë në kohë, hapësirë dhe vend, në limanin e ditëve tona dhe tek sheh lisat:
“Ecin.
Përballë lisat
Përballë
malet pak çaste pas krismave, pas
betejave
me
tymin e heshtjes që ngjitet dalëngadalë mbi
kreshta.
Dëgjohen
tingujt e ndonjë zileje.
Këmbët
e mushkave hapin gropa të vogla zhurme
në zallin
e natës.”
Dhe
sërish është atje, atje thellë me zemër tek “Mëma”:
“Këtu
ku jam kambanën e kishës e tund era netëve
dhe
kujtoj se dikush prej atyre që s’janë më e rreh
gjuhëzën e saj të ndryshkur.
Çohem
e rri shtuara në krevatin
ku
akoma s’jam mësuar
me
vendin bosh të orëziut tim, duke silloisur
jetën
që më mblidhet si një komb para syve.”
Se
ikja është e tillë, është si një pikë ujë..., është vetë diskursi i trishtit që
simbolizohet nga fati i jetës, është vetë pluhuri i artë i asaj që mbetet në
përjetësi, por dihet se edhe “...kombet janë si një pikë ujë në një kovë,/ata
konsiderohen si pluhuri i një peshoreje;/ai i ngre ishujt si të ishin një send shumë
i vogël.” (Isai 40: 6-8, 15).
Duke përfunduar duhet ritheksuar se
Agim Mato është filozofi më vete. Ai edhe tek “Pluhuri i artë i përjetësive”
nuk ka prurë thjesht “Poezi” nga vetvetja dhe përkujdesje redaktoriale nga i
mirërespektuari, Alush Avduli, por memorje dhe vetëm memorje në astarin e artë
të jetëgjatësive. Pra, është vetë Diskursi i pluhurit të artë të përjetësive.
Nessun commento:
Posta un commento